mavara
mavara
نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 16 اسفند 1391برچسب:, توسط mansour |

مديتيشن

 علم و هنر مدیتیشن از هزاران سال پیش به این طرف توسط عرفا تمرین شده است ، پیشگویان ، شفادهندگان ، جادوگران ، استاتید یوگا آموزشهای خود را با مدیتیشن شروع کرده اند .

 مدیتیشن پایه و نقطه شروع همه کسانی است که قصد پرورش نیروهای درونی خود را دارند .

 دلیل اساسی انجام مدیتیشن یادگیری کنترل ذهن میباشد .

 برای موفقیت در متافیزیک و علوم روانی شما بایستی کنترل ذهن خود را بدست گیرید .

 ذهن تمایل دارد مانند یک بچه لوس رفتار کند ، هر وقت و هر کاری که می خواهد انجام دهد .

 هنگامی که شما برای اولین بار تمرینات ذهنی و مدیتیشن را شروع می کنید ، ذهن با برهم زدن تمرکز شما بوسیله تصاویر بیهوده و گفتگوهای درونی بی پایان یاغیگری خواهد کرد .

 در اوایل این کار شما را پریشان و گیج می کند و شما قادر نخواهید بود به اهداف مطلوبتان برسید . اما با تمرین مداوم شما توانائی کنترل ذهن خود را برای تمرکز تمامیت وجودتان بر روی یک نقطه منفرد نورانی بدست خواهید آورد .

 تمرین روازنه مدیتیشن به مرور زمان چند تغییر مهم را در شما بوجود می آورد .

 1) افزایش مقاومت در برابر استرس

 2) بهبود سلامتی

 3)پیشرفت استعدادهای ذهنی تا حد یک نابغه

 مدیتیشن با ورد به وضعیت یک خلسه ملایم و متوقف کردن احساساتی که از سرتاسر بدن می آیند انجام می شود.

 با پیشرفت در انجام مدیتیشن به تدریج افکار شما بسیار قدرتمند خواهند شد ، همانند ذره بینی که با متمرکز کردن اشعه خورشید باعث سوزاندن میشود ، متمرکز شدن امواج افکار شما نیز آنها را قوی و موثر خواهد کرد . شما به تدریج متوجه می شوید که افکارتان شروع به تاثیر گذاشتن بر روی خودتان و محیط اطرافتان خواند کرد و هر چه زمان میگذرد میزان این تاثیر گذاری نیز افزایش پیدا میکند . بنابراین مراقب باشید ! این نیرو بسیار قدرتمند است و بایستی در جهات مثبت استفاده شود.



 تمرین مدیتیشن



 اولین و ساده ترین وضعیت های نشستن که با آنها سر و کار خواهیم داشت نشستن بر روی یک صندلی است . اما به چند نکته در نوع نشستن باید توجه داشت :

 الف ) رانها را باید در تطابق با طول صندلی نگاه داشت و از عقب تا جلوی صندلی کشیده شده باشد .

 ب) ارتفاع صندلی به اندازه ای باشد که کف پاها بطور کامل در تماس با کف اطاق باشند .

 ج) ترجیحا در ساختمان صندلی فلز بکار نرفته باشد .

 د) در صورت امکان از صندلی دسته دار برای قرارداد دستها در روی آن استفاده شود .

 ه) بهتر است محل نشستن دارای یک بالش نازک باشد ، شما باید روی این صندلی کاملا راحت باشید .

 برخی از افراد ترجیح می دهند از وضعیت نشسته ( بر روی زمین ) استفاده کنند . در اوایل کار بصورت خیلی ساده فقط چهار زانو بنشیند و پشت خود را به یک دیوار تکیه دهید برای کشیدن و تنظیم کردن ستون فقرات می توانید دستها را بالای سر خود برده و کاملا به طرف بالا بکشید .

 نکته بعدی پیدا کردن محلی برای انجام مدیتیشن و تمرینات دیگر است بدن اینکه دچار حواس پرتی بشوید ، هر محل ساکت و آرامی می تواند برای اینکار استفاده شود .

 این مکان بایستی حتی الامکان عاری از سر و صدای تلویزیون ، رادیو ، ترافیک و گفتگوهای افراد دیگر باشد . فراموش نکنید که تلفن نیز باید قطع شود .

 اگر شما نمی توانید یک محل ساکت و آرام پیدا کنید توصیه ما این است که از یک جفت قطعه کوچک که داخل گوشها قرار میگیرد استفاده نمائید . این وسیله معمولا برای جلوگیری از ورود آب به داخل گوش استفاده میشود ، البته نوع مخصوص جلوگیری از ورود صدا نیز وجود دارد که بهتر است .

 با این روش شما میتوانید میزان شدت صدا را به 50% کاهش دهید چرا که 50% دیگر صوت از طریق جمجمه و انتقال استخوانی به گوش داخلی می رسد .

 بعد از اینکه به اندازه کافی پیشرفت کردید می توانید در هر شرایطی مدیتیشن را انجام داده و به وضعیت مطلوب برسید .

 در این حالت قدرت تمرکز تمرکز شما به اندازه ای خواهد بود که هیچ سر و صدایی مزاحم و حتی ناراحتی جسمانی نمی تواند باعث حواس پرتی شما شود .



 چند نکته



 در صورتی که به طرف شرق بنشینید رسیدن به وضعیت صحیح مدیتیشن کمی آسانتر خواهد بود .

 بهتر است مدیتیشن روزانه در یک ساعت معین انجام شود . زمان مناسب صبح ها و یا قبل از وقت خواب میباشد . لباس راحت ، گشاد و مناسب بپوشید ، مثلا یک تی شرت گشاد و سفید رنگ انتخاب خوبی خواهد بود .

 در صورتیکه می خواهید شبها قبل از خواب تمرینات خود را انجام دهید ، مراقب باشید پرخوری نکنید و یا حداقل فاصله صرف شام تا زمان انجام تمرینات چند ساعتی گذشته باشد .

 در نهایت این موضوع کاملا به خود شما بستگی دارد که ه وقت مناسب ترین زان برای انجام مدیتیشن می باشد . بهر حال آنچه که بیشتر اهمیت دارد کوشش و دوام در انجام کار می باشد .



 تمرین



 وضعیت نشسته بر روی صندلی و یا لوتوس ساده چشمان خود را بسته و توجه خود را به روی نقطه ای که در مرکز سر ( فرق سر ) قرار دارد متمرکز کنید . با ملایمت شروع به تکرار مانترای ام ( OM )نمائید . طریقه تلفظ صحیح به صورت :

 ا ا ا م م م م م م م م م م م م

 و فشار اصلی بر روی حرف میم می باشد نفس عمیق می کشید و در طی یک بازدم عمیق این مانترا را ادا می کنید . تداوم تکرار مانترا را حفظ کرده ، توجه اتان را بر فرق سر متمرکز کنید و در مقابل چشمتان جز سیاهی چیز دیگری نمی بینید . سعی کنید کلیه تصاویر ذهنی و افکار دیگر را متوقف کنید. هنگامی که یک فکر یا تصویر وارد مغزتان می شود حواستان را بیشتر بر روی مانترا متمرکز کنید . مدتی طول می کشید تا کنترل مناسب را بر روی ذهن خود بدست آورید ولی همین تمرینات ساده شما را در افزایش قدرت تمرکز یاری خواهند کرد و به نوبه خود یادگیری تمرینات پیشرفته تر را آسانتر می کنند . مدت تقریبی انجام این تمرین حدود 20 دقیقه می باشد .



 چند نکته دیگر



 مدت زمانی را که اختصاص به انجام دادن مدیتیشن می دهید ، بستگی به تصمیم شما ، راحتی و نیاز دارد . ممکن است در برخی از مواقع نیاز بیشتری به انجام دادن آن باشد و در برخی اوقات نیز انجام آن چندان مهم به نظر نرسد . فقط سعی کنید به احساس درونی خود گوش کنید ، شما سرانجام آنچه را که باید انجام دهید را متوجه خواهید شد . اما منظور از گوش دادن به احساس درونی ( یا خود برتر)چیست؟

 فرض کنید شما قصد انجام کاری را دارید و در این حالت اگر شادی و لذت و حالتی از انتظار را در وجود خود احساس می کنید این به معنی آن است که انجام آن کار برای شما درست است . از طرف دیگر اگر شما احساس خستگی ، تحریک پذیری و تنبلی می کنید و یا شروع به آوردن عذر و بهانه برای اینکه چرا نباید آن کار را انجام دهید می نمائید ، در این حالت وجود برتر شما ( روح ) شاید می خواهد به شما بگوید که تا همینجا کافی است ! و فعلا دست نگهدار ، اگر شما شروع به گوش دادن و عمل کردن به احساسات درونی خود نمائید بتدریج زمانی فرا خواهد رسید که زندگی شما با اشکالات کمتری مواجه خواهد شد و فرصتهای بیشتری در برابرتان قرار میگیرد .///////



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: